بهداشت روانی کارکنان منجر به افزایش کارآیی سازمان می‌شود
مدیریت - بازاریابی- گردشگری- توسعه شهری
سید سجاد اسبقی- کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تبریز
درباره وبلاگ


سیدسجاداسبقی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی(گرایش بازاریابی بین الملل) سلام بر دوستان عزیز این وبلاگ با هدف تبادل اطلاعات در زمینه مدیریت - بازاریابی - گردشگری در خدمت کلیه دوستان خواهد بود.کاش می دانستید که زندگی با همه وسعت خویش محفل ساکت غم خوردن نیست حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست زندگی خوردن و خوابیدن نیست زندگی حس جاری شدن است زندگی کوشش و راهی شدن است امیدوارم از راهنمائی دوستانی که دستی به قلم دارند بی نصیب نمونم. نیستم محتاج نگاهی که بلغزد بر من خودم هستم و تنهایی و یک حس غریب که به صد عشق و هوس می ارزد.... .هر کس به چیزی تبدیل می شود که بدان عشق می ورزد.اگر سنگی را دوست داشته باشد سنگ می شود اگر هدفی را دوست بدارد ،به آن هدف تبدیل می شوداگر به فردی عشق ورزد آن فرد می شود اگر به خدا عشق بورزد خدایی می شود وحال انتخاب با ماست .
آخرین مطالب
نويسندگان

 

روابط عمومی‌ها باید با ایجاد تفاهم درون سازمانی در میان کارکنان با یکدیگر و مدیران با کارکنان تاکید کنند. در واقع بدون ایجاد فضایی سالم در درون سازمان و ساماندهی روابط انسانی بین کارکنان، برقراری ارتباط برون سازمانی صحیحی برقرار نخواهد شد.
در یک سازمان سالم وظیفه مدیران تنها تولید کالا و کسب سود نیست، بلکه آن‌ها از طریق روابط عمومی‌ با کارکنان خود ارتباط برقرار کرده و در جریان نیازها و خواسته‌های آن‌ها قرار قرار می‌گیرند و سعی در رفع آن می‌نمایند. چنانچه مدیران به بهداشت روانی کارکنان اهمیت ندهند در بلندمدت باعث افزایش نارضایتی و کاهش کارایی آن‌ها خواهند شد.
به منظور بهره‌وری بیشتر از نیروی انسانی و ایجاد جوی سالم در محیط کار راهکارهایی وجود دارد، از جمله شناسایی، ارزشیابی و کنترل عوامل زیان‌آور در محیط کار، ایجاد جو صمیمی، همدلی، صداقت و احترام به کارکنان، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن آن‌ها، استفاده صحیح از افکار کارکنان و نظرات آنان در تصمیم‌گیری‌ها، اطلاع‌رسانی درباره گزارش عملکرد سازمان و برنامه‌های آینده، تامین نیازهای مادی آن‌ها و در نظر گرفتن خدمات رفاهی و تامین نیازهای معنوی کارکنان چون تایید اجتماعی از سوی مدیران ارشد و ایجاد عزت نفس در کارکنان.
فراهم آوردن شرایط مساعد کاری باعث رضایتمندی کارکنان شده و آنان با رغبت فراوان برای پیشرفت سازمان تلاش می‌کنند که همین امر منجر به افزایش کارآیی سازمان یا موسسه می‌شود.

نام رشته و مقطع: كارشناسي پيوسته مديريت خدمات بهداشتي و درماني

نام رشته به انگليسي:

Bachelor of Science Degree in Health Services Management.

تعريف رشته:

مديريت خدمات بهداشتي و درماني رشته‌اي است چند نظامي، شاخه‌اي از علوم انساني با كاربرد در حيطه علوم پزشكي، كه مدير با هدايت تشكيلات انساني و اخذ تصميمات مطلوب و استفاده مؤثر و كارآ از منابع، مادي و انساني، از طريق برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت و نظارت براي دستيابي به اهداف مؤسسات خدمات بهداشتي و درماني براساس نظام ارزشي مورد قبول جامعه، ايفاي نقش مي‌كند.

2- تاريخچه رشته و پيشرفتهاي جديد:

رشته مديريت بيمارستان در سال 1934 ميلادي براي نخستين بار در دانشگاه شيكاگو آمريكا در سطح كارشناسي ارشد، طي يك دوره يكساله كه بعد به دوره دو ساله تبديل گرديد، ايجاد شد. در سال 1983 در حدود 51 برنامه آموزشي در سطح كارشناسي ارشد اين رشته به تصويب وزارت بهداري آمريكا رسيد كه منجر به فراغت از تحصيل حدود 20000 نفر در مقطع كارشناسي ارشد مديريت بيمارستاني در اين كشور گرديد.

در ايران اولين بار دانشكده پزشكي دانشگاه تهران اقدام به ايجاد و تأسيس دوره كوتاه مدت آموزشي اداره امور بيمارستانها نمود. در سال 1335 طرح ايجاد رشته مديريت بيمارستاني در مقطع كارشناسي ارشد تحت عنوان اداره امور بيمارستانها نمود. در سال 1335 طرح ايجاد رشته مديريت بيمارستاني در مقطع كارشناسي ارشد تحت عنوان اداره امور بيمارستانها براي نخستين بار طي موافقتنامه‌اي بين دانشگاه تهران و وزارت بهداري مبادله گرديد و بالاخره در ششصدمين جلسه شوراي دانشگاه تهران 21/4/1340 طرح تأسيس مؤسسه علوم بيمارستاني به تصويب رسيد و در اين زمينه موافقت نامه‌اي بين دانشگاه تهران و وزارت بهداري به امضاء رسيد و از سال 1341 رشته مديريت بيمارستاني به طور رسمي جزء رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه قرار گرفت تا اينكه در سال 1345 تربيت مديران تحصيل كرده و در زمينه امور بيمارستاني به دانشكده بهداشت دانشگاه تهران واگذار گرديد.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه مورخ 3/4/1363 تربيت دانشجو در رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني در مقطع كارشناسي به عنوان يكي از رشته‌هاي گروه پزشكي را مورد تصويب قرار داد. در سال تحصيلي 65-1364 دانشگاه علوم پزشكي ايران اقدام به پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي اين رشته نمود. در ابتدا تعداد كل واحدهاي درسي در اين دوره 180 واحد درسي در نظر گرفته شده بود كه بعد طي بازنگري‌هاي مكرر تقليل يافت.

شوراي عالي برنامه ريزي در سيصد و سي و هفتمين جلسه مورخ 17/1/76، مجدداً برنامه آموزشي اين رشته در دوره كارشناسي را مورد بازنگري قرار داده و تعداد 135 واحد درسي جهت اخذ مدرك كارشناسي اين رشته مورد تصويب قرار گرفت.

و هم اكنون ده مركز آموزشي به تربيت دانشجويان اين رشته در مقاطع مختلف كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا اشتغال دارند.

3- فلسفه، ارزش‌ها و باورها:

باتوجه به مباني و آموزه‌هاي ديني و عنايت به كرامت و حرمت انسان در مكتب والاي اسلام و فرهنگ سرشار ايران زمين، موظفيم كه اين ارزشها را در همه شئون زندگي به ويژه آموزش و پرورش، پيش چشم داشته باشيم. دانشكده مديريت و اطلاع رساني پزشكي آموزش خود را بر طبق اهداف و راهبردهاي دانشگاه علوم پزشكي و سرانجام نظام آموزش عالي كشور و موازين آموزش آكادميك (علمي) و حرفه مديريت خدمات بهداشتي و درماني به اجرا در مي‌آورد. فلسفه اين رشته، بر آموزش، كاوش علمي و ارائه خدمات در قلمرو دانش و حرفه مديريت خدمات بهداشتي و درماني تأكيد مي‌ورزد.

بر اين باوريم كه ارزش‌هايي را كه در زير يادآور مي‌شويم در تمام برنامه‌هاي آموزشي اين رشته به عنوان بازتاب يك فلسفه يگانه، كاربرد دارد.

انسان موجودي است منحصر به فرد، و داراي ارزشي يگانه، لذا بر اين باوريم كه ارائه خدمات بهداشتي و درماني بر ارزش‌هاي حرمت، كرامت و عدالت متكي است كه با ساز و كارهاي مديريت سلامت تحقق پذير است.

 بر اين باوريم كه «سلامت» چون «حيات»، «آزادگي» و «بالندگي» حق بنيادي انساني است، و اينكه هر شخص در نوع خود براي تحول و دگرگوني، مشاركت و تصميم‌گيري در امور مربوط به نيازهاي سلامت، منحصر به فرد است و توانايي حل و فصل اين امور را خواهد داشت. اين باور داشت‌ها، از طريق پاسخگويي به نيازهاي سلامت همه آدميان با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي فردي و فرهنگي تحقق مي‌پذيرد.

مديريت سلامت با برنامه‌ريزي، سازماندهي، تخصيص منابع انساني و مادي، هماهنگي ميان اين منابع و رهبري و هدايت مجموعه سازمان بسوي اهداف و ارائه خدمات با كيفيت برتر و ساز و كار لازم را در تحقق آرمان پيشگفت فراهم خواهد ساخت.

بر اين باوريم كه حرفه مديريت، كه از سنتي سرشار برخوردار است، در انديشه تأمين نيازهاي بهداشتي است كه در جوامع كنوني و آينده در محيطي پيچيده و با دگرگوني شتابان در سراسر جهان شكل مي‌گيرد. جامعه و انسان با يك ديد نگريسته مي‌شوند. چنين انگاشته مي‌شود كه آدميان، بمنظور ارضاي نيازهاي زيستي، رواني، اجتماعي و معنوي خود با محيط خويش پيوسته در حال سازش هستند. هدف حرفه مديريت آن است كه فرآيند سازش با محيط را تسهيل كند و تكوين بخشد و سلامت مطلوب را در افراد، خانواده‌ها، گروهها و جوامع در سراسر گيتي بگسترد. با يك رويكرد سامانمند مي‌توان صلاحيت‌ها و شايستگي‌هاي عقلاني، اجتماعي و فني را بمنظور ارائه خدمات به مددجويان، بكار گرفت. مدير با ايفاي نقش‌هاي گوناگون چون مدير و كارشناس قادر است تا خدمات بهداشتي و درماني لازم را با هزينه معقول، كيفيت مطلوب و در اسرع وقت با استفاده بهينه و هماهنگ از همه منابع در عرصه‌هاي مختلف مؤسسات بهداشتي و درماني فراهم آورد.

هدف آموزشي اين رشته، ارتقاء رشد اشخاص به سمت توانايي‌هاي كامل شخصي و حرفه‌اي است. اساتيد اين دوره آموزش را به عنوان فرآيندي مستمر و فعال مي‌نگرند. آنها بر اين باورند كه دانش مديريت، علاوه بر دانش‌هاي وابسته در علوم و ادبيات، براي توفيق در اين حرفه، اساسي است. دروس اين دوره در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، به گونه‌اي طراحي و برگزار مي‌شود كه نه تنها نيازهاي كنوني جامعه را پوشش دهد، بلكه براي تأمين نيازهاي آتي از آن نيز فراتر رود. آگاهي و پايبندي به ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي، جانمايه بنيادين تلاش‌هاي آموزشي ماست.

4- چشم انداز:

چشم انداز آينده اين رشته تدارك يك برنامه آموزشي مطلوب براي تربيت مديراني توانمند است كه بتوانند:

- با تمركز بر ارتقاء سطح سلامت جامعه به عنوان حق طبيعي افراد، در جهت اداره كارآ و اثربخش سازمان‌هاي بهداشتي و درماني و بهبود كيفيت خدمات مربوط فعاليت نمايند.

- با كسب دانش‌هاي نظري و عملي و فراگيري مهارتهاي ادراكي، انساني و فني در زمينه اداره مؤسسات بهداشتي و درماني و حل مسايل و مشكلات آنان بتوانند پويايي و پيچيدگي سازمان‌ها را تشخيص داده و تا حد توان نيازهاي معقول زيردستان را ارضا نمايند. به جنبه‌هاي فني كار و ابعاد و ارتقاء كيفيت خدمات توجه داشته و از منابع به خوبي استفاده كرده و سازمان را در راستاي ارزشهاي بنيادين جامعه و سياستها و خط مشي‌هاي وزارت متبنوع به سوي اهداف رهنمون ساخته و به استانداردهاي تعيين شده با جلب رضايت مشتريان دست يابند.

5- اهداف كلي:

هدف كلي از برنامه آموزشي دانشجويان كارشناسي مديريت خدمات بهداشتي و درماني، تأمين نيروي انساني توانمد براي پذيرش مسئوليت‌هاي اداري و اجرايي واحدهاي مختلف بهداشتي و درماني بمنظور افزايش كارآيي و اثر بخشي و ارتقاءابعاد كيفيت خدمات سازمانهايي است كه عهده دار سلامت جامعه‌اند. وجوه اهداف كلي عبارتند از:

1- توسعه تفكر آزاد و خلاق در جهان پويا و پيچيده كنوني.

2- توسعه مهارتهاي مديريتي در زمينه رهبري سازمانهاي نظام سلامت.

3- توسعه مهارتهاي انساني و ارتباطي در زمينه مديريت سازمان‌هاي نظام سلامت.

4- توسعه مهارتهاي اقتصادي و مالي در زمينه نظام سلامت.

5- توسعه دانش فني و كارآزمودگي از طريق پژوهش و برگزاري دوره‌هاي كارآموزي در نظام سلامت.

6- ارتقاء توان تجزيه و تحليل و پيش‌بيني تحولات آينده در نظام سلامت.

7- توسعه اخلاق حرفه‌اي در مديريت و رهبري نظام سلامت.

8- ايجاد آمادگي براي عهده دار شدن پست كارشناسي و مديريت اجرايي در سازمانهاي بهداشتي و درماني.

6- نقش دانش آموختگان:

دانش آموختگان رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني براي مشاغل كارشناسي و پست‌هاي مديريتي براي سطوح مختلف مؤسسات و سازمانهاي نظام سلامت كشور اعم از عمومي يا تخصصي، دولتي يا خصوصي، كلينيك‌ها، شبكه‌هاي بهداشتي و درماني آماده مي‌شوند.

باتوجه به آموزشهاي نظري و كاربردي كه اين دانشجويان در طي دوره آموزشي خود فرا مي‌گيرند انتظار مي‌رود كه پس از فراغت از تحصيل شايستگي‌هاي لازم را جهت ايفاي نقش‌هاي مديريتي، اداري، اقتصادي، كارشناسي آموزش يا پژوهشي در زمينه‌هاي مرتبط با دوره تحصيلي خود، كارشناسي بهداشتي يا درماني در زمينه‌هاي مرتبط با دوره تحصيلي خود و كارآفريني در زمينه خدمات بهداشتي و درماني كه مطابق با وظايف سازماني و حرفه‌اي آنان است، را به عهده گيرند.

- مطالعه و بررسي در زمينه شناخت مسائل و مشكلات اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي، رواني و درماني بيماران با مراجعه روزانه به بخشهاي بيمارستان و تماس با پزشك و ساير مؤسسات درماني و امدادي و مذاكره با بيماران.

- شناخت سياستها و خط مشي‌ها، استراتژي ها، بررسي نيازهاي آموزشي، برنامه ريزي، اجرا و ارزشيابي دوره‌هاي آموزشي و آموزش ضمن خدمت كاركنان.

- برگزاري و شركت در كنفرانس ها، سمينارها، همايش ها، كارگاه ها و تنظيم و ارائه نظرات شركت كنندگان در قالب قطعنامه.

- بررسي و اظهار نظر و تشخيص اولويت مسائل و مشكلات سازماني براساس منابع و پيش‌بيني تغييرات در آينده و ارائه پيشنهادها و راه حل هاي اجرايي مناسب.

- ارائه نظريات و پيشنهادات درمورد افزايش كارايي و اثربخشي سازمان باتوجه به مهندسي مجدد فرايندها و مهندسي ارزش.

- بررسي، مطالعه و كمك در طرحهاي تحقيقاتي در زمينه‌هاي فوق.

7- استراتژي اجرايي برنامه:

هدف كلي برنامه آموزشي مديريت خدمات بهداشتي و درماني با راهبردهاي زير كه در طي برنامه‌هاي گوناگون درسي پيش بيني شده است تحقق مي‌يابد:

- آموزش لازم به منظور اداره و هدايت مؤسسات بهداشتي و درماني و نيز سياست گذاري و انجام پژوهش در نظام ارائه خدمات بهداشتي - درماني.

- آموزش‌هاي نظري براي مقابله با مشكلات و ارائه راه حل‌هاي علمي در مؤسسات بهداشتي و درماني.

- آموزش‌هاي ميداني موردنياز از طريق كارآموزي در شبكه نظام بهداشتي و درماني و بيمارستانها.

- بكارگيري رسانه‌هاي دانشگاهي و غير دانشگاهي و روشهاي نوين آموزشي به منظور توسعه دانش، مهارت و توانائي در زمينه مديريت سلامت با يك هزينه منطقي.

- آموزش هاي مورد توصيه بخش آموزش پزشكي به منظور نظارت و پايش كارآيي و عملكرد دانش و روزآمد كردن و تعديل و تقويت اهداف، برنامه‌ها، منابع، ساختار و فرآيندها و بازنگري در روش‌ها باتوجه به استانداردهاي تدوين شده.

- آموزش هاي ارتقاء كيفيت خدمات و كاربرد مؤثر منابع براي مراقبت از بيماران و ارتقاء سلامت آحاد بكارگيري شيوه‌ها و فرآيندهاي مشتري مدار.

- در اجراي راهبردهاي فوق نكات زير لحاظ شده است:

1- مبتني بر نيازهاي ملي و محلي است.

2- بر پيشگيري از بيماريها و ارتقاء سلامت تأكيد دارد.

3- مبتني بر حل مشكلات سلامت جامعه و سازمانهاي بهداشتي و درماني است.

4- بر آموزش در محيط‌هاي كار واقعي (مؤسسات بهداشتي و درماني) تأكيد دارد.

5- طراحي برنامه مبتني بر وظايف حرفه‌اي (برنامه ريزي، سازماندهي، هماهنگي و...) آينده است.

6- تربيت نيروي انساني چند پيشه (كارشناس طبقه بندي مشاغل، كارشناس تشكيلات، كارشناس بيمارستانها، كارشناس برنامه و بودجه، حسابدار، حسابرس، بازرس، كارشناسي امور اداري، كادر رئيس دفتر، كارشناس نظارت بر درمان، كارشناس نظارت بر مؤسسات درماني، مدير اداري و مالي بيمارستان) موردنظر مي‌باشد.

7- در آموزش و پژوهش به به روش ها و فنون نوين آموزشي توجه دارد.

8- روند تدوين برنامه آموزشي، راهبردهاي آموزشي، غالب حركت به سمت دانشجو محوري است.

9- به مسايل نگرشي و مهارت هاي ارتباطي توجه و تأكيد دارد.

10- بر خودآموزي و يادگيري مستمر تأكيد دارد.

11- آينده نگر و آينده ساز است.

10- شرايط و نحوه پذيرش دانشجو:

داوطلبان شركت در آزمون كارشناسي مديريت خدمات بهداشتي و درماني بايد:

شرايط عمومي گزينش كنكور سراسري را داشته باشند.

چنانچه شرايط ورود به دانشگاهها تغيير يابد، پيشنهاد مي‌شود گزينش دانشجويان طبق ضوابط، قوانين و مقررات دانشگاه مربوطه، به صورت متمركز و از طريق آزمون سراسري، انجام پذيرد.

11- رشته‌هاي مشابه در داخل كشور:

در فاصله طراحي نخستين دوره كارشناسي مديريت خدمات بهداشتي و درماني هيچگونه رشته مشابه در داخل كشور كه شرح وظايف دانش آموختگان و نقش آنان با اين رشته همانند باشد تأسيس نشده است. ساير رشته‌هاي مديريت (بازرگاني، صنعتي و...) با اهداف خاص ديگر و براي ساير سازمانها و وزارتخانه‌ها، تأسيس يافته است. مديريت خدمات بهداشتي و درماني بمنظور رفع نيازهاي كارشناسي و مديريتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منحصر به فرد است.

12- رشته هاي مشابه در خارج از كشور:

در دانشگاههاي معتبر آمريكا، انگلستان، كانادا و ساير كشورهاي جهان رشته‌هاي مشابه با اين دوره وجود دارد.

13- شرايط موردنياز براي راه اندازي رشته:

طبق ضوابط شوراي نظارت، ارزشيابي و گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي كشور مي‌باشد.

14- موارد ديگر (مانند بورسيه شدن دانشجويان و...):

موردي ندارد.


1- نام دوره: كارشناسي مديريت خدمات بهداشتي و درماني

2- نام دروس و تعداد واحدهاي درسي:

تعداد كل واحد هاي درسي در اين دوره 130 واحد به شرح زير مي‌باشد.

الف) دروس عمومي                                       22 واحد

ب) دروس پايه                                                            50 واحد

ج) دروس تخصصي (اجباري)                                   38 واحد

د) دروس تخصصي (اختياري)                                   4 واحد

ه) كارآموزي در عرصه                                  16 واحد

 


جداول دروس دوره كارشناسي پيوسته مديريت خدمات بهداشتي و درماني

الف - جدول دروس عمومي

 

رديف

نام درس

تعداد واحد

ساعت

پيش نياز

نظري

عملي

جمع

1

دو درس از دروس مباني نظري اسلام *

4

68

-

68

-

2

يك درس از دروس اخلاق اسلامي *

2

34

-

34

-

3

يك درس از دروس انقلاب اسلامي *

2

34

-

34

-

4

يك درس از دروس تاريخ و تمدن اسلامي *

2

34

-

34

-

5

يك درس از دروس آشنايي با منابع اسلامي *

2

34

-

34

-

6

ادبيات فارسي

3

51

-

51

-

7

زبان انگليسي فارسي

3

51

-

51

-

8

تربيت بدني (1)

1

-

34

34

-

9

تربيت بدني (2)

1

-

34

34

8

10

جمعيت و تنظيم خانواده

2

34

-

34

-

جمع

22

 

 

 

 

 


* تذكر: گذراندن اين دروس مطابق عناوين دروس معارف اسلامي مصوب جلسه 542 مورخ 23/4/83 شوراي عالي انقلاب فرهنگي (جدول زير) است.

دروس عمومي معارف اسلامي

گرايش

كد درس

نام درس

تعداد واحد

ساعت

پيش نياز

نظري

عملي

جمع

1- مباني نظري اسلام

011

012

013

014

انديشه اسلامي 1 (مبداء و معاد)

انديشه اسلامي 2 (نبوت و امامت)

انسان در اسلام

حقوق اجتماعي و سياسي در اسلام

2

2

2

2

34

34

34

34

 

34

34

34

34

 

2- اخلاق اسلامي

021

022

023

024

فلسفه اخلاق (با تكيه بر مباحث تربيتي)

اخلاق اسلامي (مباني و مفاهيم)

آيين زندگي (اخلاق كاربردي)

عرفان عملي اسلام

2

2

2

2

34

34

34

34

 

34

34

34

34

 

3- انقلاب اسلامي

031

032

 

033

انقلاب اسلامي ايران

آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

انديشه سياسي امام خميني (ره)

2

2

2

34

34

34

 

34

34

34

 

4- تاريخ و تمدن اسلامي

041

042

043

تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي

تاريخ تحليلي صدر اسلام

تاريخ امامت

2

2

2

34

34

34

 

34

34

34

 

5- آشنايي با منابع اسلامي

051

052

تفسير موضوعي قرآن

تفسير موضوعي نهج‌البلاغه

2

2

34

34

 

34

34

 

جمع

12

408

 

408

 

 


ب: دروس پايه دوره كارشناسي پيوسته مديريت خدمات بهداشتي و درماني

 

نظرات شما عزیزان:

دریا
ساعت13:54---2 اسفند 1390
ممنون بابت گذاشتن این پست... خیلی خوبه!!

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:

كد درس

نام درس

تعداد واحد

ساعت

پيش نياز

نظري

عملي

جمع

12

روانشناسي عمومي

3

51

-

51

-

13

جامعه شناسي پزشكي و بهداشتي

3

51

-

51

-

14

اقتصاد خرد

3

51

-

51

-

15

اقتصاد كلان

3

51

-

51

14

16

اصول حسابداري (1)

2

34

-

34

-

17

اصول حسابداري (2)

2

34

-

34

16

18

اصول حسابداري (3)

2

34

-

34

17

19

رياضيات و كاربرد آن در مديريت

3

51

-

51

 

20

كاربرد كامپيوتر در مديريت

3

34

34

68

 

21

آمار حياتي و شاخصهاي بهداشتي

3

34

34

68

19 و 20

22

روش تحقيق

3

34

34

68

21

 

:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))

نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها